Zet je online invloed om in korting met Gloople

ARTIKEL - 11-08-2011 | Jim Pedd

Het nieuwe Britse bedrijf Gloople, heeft besloten om ook in te spelen op de sociale deals trend. Gloople laat retailers webwinkels maken waarbij consumenten korting krijgen die gelijk staat aan de invloed die zij op het internet hebben. Daarbij wordt actief gebruik gemaakt van sociale netwerken zoals Facebook en Twitter.

Als een consument iets koopt, kan hij of zij die aankoop via een sociaal netwerk delen voor extra korting. Als vrienden erop reageren, of ‘liken’, groeit de invloed die de consument heeft en daarmee ook de korting die gegeven wordt.

Bedrijven die zich inschrijven voor de dienst hebben de volledige controle over hun webwinkel en kunnen zelf de maximale korting instellen en aanpassen. Deelname aan het Gloople-systeem kan vanaf drie- tot tienduizend pond. Daarnaast verdient Gloople aan het aanbod van verschillende modules aan hun klanten. Denk hierbij aan een mobiele webwinkel, een aanpasbare lay-out van de webwinkel en een speciaal programma om het websiteverkeer te meten.

Naast dergelijke modules wordt er een ingebouwde functie aangeboden die sterk op reeds bestaande websites als Groupon of LivingSocial lijkt. De korting stijgt hierbij naarmate meer mensen een aanbieding kopen.

Warren Knight, oprichter en CEO van Gloople, gaf aan dat het bedrijf zich voornamelijk richt op het MKB. Dit om kleinere bedrijven laagdrempelig toegang te geven tot een zogenaamde ‘big brand experience’. Schijnbaar heeft het ook een erg positief effect op de inkomsten van bedrijven. Zo is er zwemkledingfabrikant Cheeky Beach, die sinds de deelname aan Gloople de verkoop met 18% heeft zien stijgen.

Knight ziet ‘social commerce’ niet als iets dat alleen bij online business hoort. “Alleen omdat je een online bedrijf bent, betekent dat niet dat je de ‘old school business’ moet vergeten,” aldus Knight. “Het is zaak de kracht van offline naar de online wereld te brengen.”

Het is niet voor het eerst dat bedrijven gebruik maken van sociale deals als businessmodel in de e-commerce markt. Gloople wil dit principe eenvoudiger maken.



Lees verder op: Gloople

Tags: gloople, online reputatie, online invloed, korting, mkb, social deals, facebook, twitter, extra korting, groupon, livingsocial, warren knight, cheeky beach, social commerce